Bimbingan
Awalnya, bimbingan berlaku di sekolah,
iaitu guru membantu pelajar membuat keputusan untuk menyambung pelajaran mereka
dalam bidang vokasional dan bidang pengajian lain. Namun kini, bimbingan ini
adalah salah satu bahagian dari keseluruhan
perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.
Definisi
bimbingan:
Menurut Gladding (2000), bimbingan
merupakan proses membantu membuat keputusan penting dalam hidup yang mana ia
akan mempengaruhi kehidupannya. Bimbingan juga dilihat sebagai memberi
perkhidmatan kepada orang yangnormal dan proses yang menunjukkan satu usaha
berterusan untuk mencapai matlamat. Ia juga membantu individu memahami dirinya
dan dunia disekeliling supaya individu tersebut boleh menggunakan kebolehan,
keupayaan dan bakat yang ada sepenuhnya (Suradi, 1997).
Ringkasnya, bimbingan merupakan
pertolongan yang positif dari seseorang pembimbing kepada seseorang individu
yang mana ia tidak mengira peringkat umur sekali pun. Menurut Zulkifli (1992), bimbingan ini
mempunyai tiga sifat berikut:
Bil
|
Sifat
|
Keterangan
|
1.
|
Bimbingan
dilakukan secara terus menerus
|
-ia
adalah aktiviti yang tersusun, dirancang, berterusan, mengarah kepada satu
tujuan iaitu sentiasa diberi terus menerus sehingga individu mencapai tujuan
dan penyelesaian dirinya.
|
2.
|
Proses
membantu individu atau kumpulan
|
-bimbingan
tidak memaksa seseorang mengikut arah tertentu, Pilihan ditentukan oleh
individu.
-Proses
yang bercorak demokrasi
-Perlukan
teknik yang sesuai
|
3.
|
Bantuan
diberikan kepada yang memerlukan
|
-Bimbingan
memberikan bantuan kepada setiap
individu tanpa mengira jantina, had umur, dan peringkat persekolah.
|
Perbezaaan
antara kaunseling dengan bimbingan
Aspek
|
Bimbingan
|
Kaunseling
|
Fokus
|
Membantu
individu membuat pilihan menurut nilai dirinya
|
Membantu
individu membuat perubahan.
|
No comments:
Post a Comment